ﺗﺮﻓﻨﺪ ، نکته و آموزش در موبایل و کامپیوتر

کامپیوتر - ﻣﻮﺑﺎﯾﻞ - نرم افزار - سخت افزار - اینترنت - دانلود - لینک

ﺗﺮﻓﻨﺪ ، نکته و آموزش در موبایل و کامپیوتر

کامپیوتر - ﻣﻮﺑﺎﯾﻞ - نرم افزار - سخت افزار - اینترنت - دانلود - لینک

نحوه نگهداری از باطری گوشی ها

باطری دستگاههای موبایل اعم از تلفن همراه ، Smart Phone و PPC از قطعات مهم سخت افزاری آنهاست. امروزه طول یک دوره شارژ باطری و طول عمر باطری های دستگاههای موبایل از فاکتورهای مهم برای خرید این دستگاه ها است.
البته میزان دوره شارژ یک باطری به میزان استفاده از دستگاهها بستگی دارد ولی تکنولوژی ساخت و طرز نگهداری از آنها دو عامل خیلی مهم در دوام و کارایی باطری ها هستند.

در Pocket PC به علت اینکه با پایان شارژ، دستگاه خود به خود Hard Reset شده و محتویات درون RAM پاک می شوند نگهداری صحیح از باطری بسیار مهمتر از دستگاههای دیگر است چرا که باطری های این دستگاهها در ایران چندان در دسترس نیستند. از نظر سخت افزاری باطریهای دستگاههای PPC دو نوع هستند یکی باطری اصلی و دیگری باطری Back up که باطری دوم تنها برای احتیاط است و بین 20 تا 30 دقیقه بعد از پایان باطری اصلی از کار می افتد.


در این مقاله پیرامون نگهداری باطری دستگاههای موبایل نکاتی هست که در اینجا اشاره می کنیم و البته بعضی از آنها مختص PPC است:

1- از طریق تنظیمات مختلف دستگاه میزان مصرف باطری خود را در حد نیاز تنظیم کنید: نور پس زمینه مانیتور ، مدت زمان لازم برای خاموش شدن LCD در اثر عدم استفاده (حالت Stand by) و بلندی صدای زنگهای مختلف از مهمترین آنها هستند.

2- وقتی باطری را شارژ می کنید اجازه دهید این شارژ تا 100% ادامه داشته باشد و چند دقیقه هم پس از شارژ شدن کامل صبر کنید سپس دستگاه را از حالت شارژ خارج کنید. شارژ نا کامل دستگاه ماندگاری شارژ را کم می کند.

3- حتی الامکان دستگاه را هر چه کمتر روی Cardle قرار دهید. Cardle باطری را شارژ می کند و به تجربه به من ثابت شده این شارژ دوام خوبی ندارد و از طرفی چون معمولا این شارژ مقطعی است مشکل قسمت قبلی نیز پیش می آید.

4- برای شارژ کردن دستگاه معمولا درصد زیر 9 پیشنهاد می شود (در دستگاههای موبایل زمانی که دستگاه Alarm می دهد) ولی من وقتی اجازه می دهم باطری اصلی کاملا خالی شود شارژ دستگاهم عمر بیشتری دارد. اگر هم نمی توانید همیشه این کار را بکنید حداقل ماهی یک بار این عمل را انجام دهید.

5- دستگاههای جانبی مثل BlueTooth را در صورتی که مورد استفاده نیستند خاموش کنید چون ماندگاری شارژ را به شکل قابل توجهی کاهش می دهند.

6- در صورتیکه حس می کنید در برنامه روزانه شما زمان لازم برای شارژ باطری در صورت تمام شدن شارژ وجود نخواهد داشت پیش بینی های لازم را انجام دهید و زیاد با دستگاه کارهای غیر ضروری انجام ندهید.

7- اگر زیاد در رفت و آمد هستید داشتن یک شارژر مخصوص خودرو ضروری به نظر می رسد.

8- همیشه برای شارژ کردن از شارژر اصلی خود دستگاه استفاده کنید و در مکانهایی که جریان برق  نوسان دارد احتیاط کنید.

9- اگر میزان استفاده شما از دستگاهتان زیاد است بهتر است باطری های با توانایی ذخیره بیشتر را برای دستگاهتان استفاده کنید که در برخی مدلها به همراه دستگاه ارائه می شوند و در برخی دیگر باید از بازار خریداری کنید.



انواع باتریهای مورد استفاده در گوشی های موبایل :

1- نیکل - متال هیدرات ( در مدلهای قدیمی)

2- نیکل - کادمیوم

3- لیتیوم - یون ( امروزه در اکثر گوشی ها مورد استفاده قرار می گیرد) که می توان گفت در شرایط یکسان ، باتری های لیتیوم - یون تقریبا دو برابر باتریهای نیکل - کادمیوم و سه برابر باتری های نیکل - متال هیدرات طول عمر و ظرفیت دارند و به همین دلیل هم است که دیگر کمتر گوشی امروزه از
باتریهائی غیر از لیتیوم - یون استفاده می کنند.

یک باتری لیتیوم - یون اگر درست استفاده بشود بنا به نوع ساخت و کیفیت خود باتری میتواند بین 300 الی 1000 بار شارژ مجدد بشود بدون آنکه آسیبی به آن برسد و اگر بنا را بر هر دو روز یک بار شارژ شدن بگذاریم متوجه می شویم که میتوانیم حداقل 2 سال و حتی تا 4 سال از یک باتری مانند روز اول استفاده بکنیم. اما معمولا به دلیل استفاده نادرست از باتری این مدت زمانی مفید عملا کمتر است . اما می توانید با رعایت نکاتی که در بالا گفته شد و نکات زیر به حداکثر طول عمر مفید باتری گوشیتان برسید

1- پس از خرید گوشی ، در اولین شارژ باتری آن را بین 12 الی 18 ساعت به شارژر وصل کنید تا تمام یونهای آن فعال بشود.

2- اگر گوشی شما پس از شارژ شدن گوشی ، عمل شارژینگ را به طور خودکار قطع نمی کند دقت کنید که هیچوقت اجازه ندهید که باتری بیش از مقدار تعیین شده در کاتالوگ گوشیتان به شارژر متصل باشد زیرا در دراز مدت آسیبهای جدی به باتری شما خواهد رسید.

3- تا آنجائیکه ممکن است از شارژرهای فندکی ( خودروها ) کمتر استفاده کنید زیرا عمر باتری شما را کاهش می دهد.

4- از چرب شدن و یا زنگ زدگی مدارهای مادر بورد اصلی گوشی و همچنین اتصالات اطراف باتری جلوگیری کنید و در صورت امکان بورد گوشی خود را توسط افراد آگاه سالانه یک بار با مواد شوینده مخصوص کاملا شستشو بدهید. زیرا زنگ زدگی و چرب بودن اتصالات باعث بالا رفتن جریان مدار و در نتیجه بالا رفتن حرارت باتری و مدار شده و از عمر باتری و حتی آی سی های خود گوشی به
طرز محسوسی خواهد کاست.



ساختار ظاهری باتری :

بر روی هر باتری 4 پایه ارتباطی وجود دارد که در هنگام جا ناداختن باتری بر روی گوشی هر پایه آن به مدار مرتبط با آن در گوشی متصل می گردد البته در برخی از مدلها ( مثلا برخی گوشی های نوکیا ) شما شاهد سه پایه به چای چهار پایه بر روی باتری خواهید بود که در واقع پایه وسطی در
این باتری ها خود به دو قسمت تقسیم شده است.

1- ولتاژ منفی باتری

2- برای کنترل حرارت باتری

3- مشخصه باتری

4- ولتاژ مثبت باتری

اگر به هر دلیلی حرارت باتری از حد معینی بالاتر برود امکان انفجار آن زیاد خواهد بود در واقع بر روی کاتالوگ گوشی و یا خود باتری هم به این مورد اشاره گردیده است لذا برای جلوگیری از این امر مداری در گوشی ها طراحی گردیده است که این مدار همیشه حرارت باتری را کنترل می کند و در
صورت داغ شدن باتری گوشی ، به طور خودکار جریان مدار باتری را کاهش می دهد تا حرارت باتری کاهش پیدا کند اصول کار در این نوع مدارها استفاده از مقاومتهای NTC میباشد که با افزایش دما جریان عبوری از آنها کاهش می یابد.

شاید در مدلهای قدیمی مخصوصا گوشیهای نوکیا گاهی خبرهائی مبنی بر انفجارباطری گوشی در جیب افراد را شنیده باشید که به همان علت بالا رفتن حرارت باتری و احتمالا نداشتن مداری برای کنترل حرارت باتری و یا معیوب بودن مدار به وجود می آید.
 

و در آخر اینکه اخیرا اخباری مبنی بر ساخت باتری های جدید تر بر اساس متانول منتشر شده است که عمر مفیدشان 3 برابر باتری های لیتیوم - یون فعلی می باشد که امیدواریم هرچه زودتر به تولید صنعتی و انبوه هم برسد و ما را از محدودیت زیاد باتری های امروزی تا حدودی خلاص کند.

منبع : سایت ایران ناز